Artikel 1. Definities:
In deze algemene voorwaarden wordt verstaan onder:
- WAASLAND SECURITY:
De vennootschap met ondernemingsnummer 0894.725.525 en maatschappelijke zetel te 9100 Sint-Niklaas, Anthonis De Jonghestraat 31/f waarmee de Klant een overeenkomst wenst te sluiten. - Klant:
De Consument of Onderneming die goederen van WAASLAND SECURITY aankoopt en/of een beroep wenst te doen op de diensten van WAASLAND SECURITY. - Consument:
De natuurlijke persoon die niet handelt vanuit een economisch doel of die niet optreedt voor doeleinden binnen zijn beroepsactiviteit. - Onderneming:
De natuurlijke persoon of rechtspersoon die op een duurzame wijze een economisch doel nastreeft.
Artikel 2. Toepassing van de algemene voorwaarden:
Onze algemene voorwaarden zijn van toepassing op al onze diensten, leveringen en aanbiedingen, zowel schriftelijk als mondeling.
Onze algemene voorwaarden hebben voorrang op alle andere algemene voorwaarden die hiermee in strijd zijn, tenzij uitdrukkelijk anders schriftelijk overeengekomen. Algemene voorwaarden van de Klant die afwijken van onze algemene voorwaarden zijn dus niet van toepassing.
Bij elke offerte worden onze algemene voorwaarden gevoegd, opdat de Klant er voorafgaand aan het sluiten van de overeenkomst kennis van kan nemen. Daarnaast worden onze algemene voorwaarden bij de factuur meegestuurd, zijn ze raadpleegbaar op de website en op eenvoudig verzoek verkrijgbaar.
Indien een bepaling van onze algemene voorwaarden nietig zou blijken, heeft dit geen impact op de geldigheid van de overige bepalingen. Deze blijven geldig en afdwingbaar. In dit geval verbinden partijen zich ertoe om de nietige bepaling in samenspraak te vervangen door een rechtsgeldige bepaling die inhoudelijk gelijkaardig is.
Artikel 3. Totstandkoming van de overeenkomst:
Onze offertes zijn vrijblijvend en hebben een geldigheidsduur van 30 dagen, tenzij anders vermeld op de offerte. Van zodra de Klant zich met de offerte akkoord heeft verklaard, komt de overeenkomst tot stand.
WAASLAND SECURITY baseert haar offertes op de door de Klant meegedeelde informatie. De Klant is verantwoordelijk voor de correctheid van de meegedeelde informatie. Wanneer zou blijken dat deze informatie afwijkt van de werkelijke situatie, behoudt WAASLAND SECURITY zich het recht voor om een meerprijs aan te rekenen. Deze meerprijs zal in regie worden aangerekend aan de actuele tarieven.
Elke offerte heeft uitsluitend betrekking op de erin beschreven toestellen en/of werkzaamheden. Wijzigingen of bijkomende werkzaamheden worden afzonderlijk gefactureerd overeenkomstig de gemaakte afspraken en kunnen met alle middelen van recht worden aangetoond.
De overeenkomst komt tot stand van zodra de Klant de offerte heeft aanvaard.
Artikel 4. Levering van toestellen:
De levertermijn van de toestellen wordt vermeld op de offerte.
Indien de Klant een Consument betreft, zijn de opgegeven levertermijnen bindend. Evenwel worden zij slechts als essentieel beschouwd wanneer dit uitdrukkelijk zo werd bepaald in de offerte. Bij vertraging in levering die uitsluitend te wijten is aan WAASLAND SECURITY, kan de Consument aanspraak maken op een redelijke schadevergoeding mits de Consument WAASLAND SECURITY voorafgaand een bijkomende termijn heeft gegeven om alsnog te leveren en WAASLAND SECURITY ook deze bijkomende levertermijn niet is nagekomen.
Ten aanzien van een Onderneming zijn de opgegeven levertermijnen indicatief. De levering vindt plaats op de locatie zoals bepaald in de offerte.
Artikel 5. Zichtbare gebreken en non-conformiteiten bij toestellen:
Op het ogenblik van levering moet de Klant controleren of het geleverde toestel een zichtbaar gebrek of non-conformiteit vertoont. Indien de Klant een zichtbaar gebrek of non-conformiteit zou vaststellen, moet hij WAASLAND SECURITY binnen de drie werkdagen na levering hiervan schriftelijk op de hoogte brengen. Na deze termijn van drie werkdagen wordt de Klant geacht de geleverde toestellen te hebben aanvaard en kan hieromtrent geen klacht meer worden geuit.
Artikel 6. Verborgen gebreken bij toestellen
Overeenkomstig de bepalingen uit het Burgerlijk Wetboek dient WAASLAND SECURITY de Klant te vrijwaren voor verborgen gebreken, op voorwaarde dat het verborgen gebrek reeds aanwezig was op het ogenblik van de levering (1) en het verborgen gebrek het toestel ongeschikt maakt tot het gebruik waartoe het bestemd is of het gebruik dermate vermindert (2).
De Klant moet WAASLAND SECURITY zo spoedig mogelijk na kennisname van het verborgen gebrek, of nadat hij er kennis van had moeten nemen per aangetekend schrijven in kennis stellen. In elk geval dienen klachten omtrent verborgen gebreken binnen de 12 maanden gemeld te worden. Na deze termijn van 12 maanden worden geen klachten hierover meer aanvaard.
Wanneer het verborgen gebrek bewezen en dus gegrond is, heeft de Klant de keuze om het toestel terug te geven en zich de prijs te doen terugbetalen ofwel het toestel kosteloos te laten vervangen/herstellen ofwel het toestel te behouden mits een gedeeltelijke terugbetaling van de prijs.
Artikel 7. Wettelijke garantie op toestellen voor Consumenten:
Overeenkomstig artikel 1649bis oud BW geldt ten aanzien van Consumenten de wettelijke garantietermijn van twee jaar vanaf het ogenblik van levering. Indien de Consument hierop aanspraak wenst te maken, dient hij WAASLAND SECURITY, op straffe van verval, binnen de twee maanden na ontdekking van het gebrek hiervan schriftelijk in te lichten.
De garantie dekt in geen geval schade of gebreken die het gevolg zijn van o.m. normale slijtage, onzorgvuldig gebruik, externe invloeden zoals bijvoorbeeld stroomschommelingen, niet-vakkundige installatie door de Klant zelf en of onjuist onderhoud.
Het recht op garantie vervalt indien het gebrek voortvloeit uit tussenkomst door derden of wanneer de toestellen zijn uitgerust met niet-originele onderdelen die het gebrek hebben veroorzaakt.
Het recht op garantie dekt geen verbruiksonderdelen zoals batterijen.
Artikel 9. Uitvoering van werkzaamheden:
De uitvoering van werkzaamheden of installatie van goederen gebeurt volgens planning in samenspraak met de Klant.
Door de toestellen zonder voorbehoud in gebruik te nemen of de werkbon af te tekenen voor akkoord, worden de geleverde diensten geacht zonder voorbehoud te zijn aanvaard.
WAASLAND SECURITY zal de overeengekomen werkzaamheden steeds naar beste inzicht en conform de regels van de kunst uitvoeren. Het gaat hierbij om een inspanningsverbintenis, geen resultaatsverbintenis.
Tenzij anders uitdrukkelijk vermeld in onze offerte, worden alle toestellen geplaatst op een maximum hoogte van 4 meter. Indien de toestellen op een hoogte hoger dan 4 meter dienen te worden geplaatst, dient de Klant dit voorafgaand aan het sluiten van de overeenkomst mee te delen aan WAASLAND SECURITY, gezien WAASLAND SECURITY desgevallend extern een hoogtewerker dient te huren. De meerprijs die dit met zich meebrengt, is voor rekening van de Klant en wordt mee opgenomen in de offerte.
Indien WAASLAND SECURITY de aangekochte toestellen dient te plaatsen, verbindt de Klant zich ertoe voldoende nabijgelegen parkeergelegenheid te voorzien. Eventuele kosten als gevolg van het ontbreken van een voldoende nabijgelegen parkeerplaats, zullen integraal worden doorgerekend aan de Klant.
Indien de plaatsing van de toestellen moet voldoen aan bepaalde voorwaarden voorgeschreven door specifieke normen, dienen deze voor aanvang van de plaatsingswerken aan WAASLAND SECURITY te worden overgemaakt opdat WAASLAND SECURITY er tijdig kennis van kan nemen.
Artikel 10. Prijzen en betalingen:
WAASLAND SECURITY heeft het recht om een voorschot van 30% in rekening te brengen indien zij naast de levering van de aangekochte toestellen ook werkzaamheden dient uit te voeren. Het resterende deel van 70% zal, behoudens anders schriftelijk overeengekomen, bij levering in rekening worden gebracht.
De prijzen zijn exclusief btw en alle andere mogelijke heffingen van overheidswege. Alle andere mogelijke kosten die verband houden met de overeenkomst, zoals o.m. transportkosten en parkingkosten, zijn niet inbegrepen in de opgegeven prijzen.
Tenzij anders vermeld, zijn de facturen betaalbaar binnen de 14 dagen.
Bij gebreke aan tijdige betaling van de factuur, is de Onderneming van rechtswege en zonder voorafgaande ingebrekestelling een intrest verschuldigd gelijk aan de Wet van 2 augustus 2002 betreffende de bestrijding van de betalingsachterstand bij handelstransacties, alsook is de Onderneming schadevergoeding verschuldigd die forfaitair wordt bepaald op 10% van het openstaand saldo met een minimum van 100,00 EUR.
Bij gebreke aan tijdige betaling van de factuur, zal de Consument kosteloos in gebreke worden gesteld. Indien geen passend gevolg wordt gegeven aan voormelde kosteloze ingebrekestelling, is de Consument eveneens een intrest verschuldigd gelijk aan de Wet van 2 augustus 2002 betreffende de bestrijding van de betalingsachterstand bij handelstransacties. Tevens zal het openstaand saldo worden verhoogd met één van volgende forfaitaire schadevergoedingen:
- 20,00 EUR wanneer het openstaand saldo lager dan of gelijk aan 150,00 EUR is;
- 30,00 EUR vermeerderd met 10% van het openstaand saldo op de schijf tussen 150,01 EUR en 500,00 EUR wanneer het openstaand saldo tussen 150,01 EUR en 500,00 EUR bedraagt;
- 65,00 EUR vermeerderd met 10% van het openstaand saldo op de schijf hoger dan 500,00 EUR met een maximum van 2.000,00 EUR indien het openstaand saldo hoger is dan 500,00 EUR.
Bij gebrek aan een gemotiveerd en schriftelijk protest per aangetekende brief binnen de 14 dagen na factuurdatum, wordt de factuur geacht stilzwijgend te zijn aanvaard door de Klant.
Artikel 11. Aansprakelijkheid:
Tenzij in gevallen van een zware fout of opzet, is de contractuele aansprakelijkheid van WAASLAND SECURITY, behoudens andersluidende dwingende wettelijke bepalingen, beperkt tot het bedrag vermeld op de corresponderende factuur.
Tenzij in gevallen van zware fout of opzet, is de aansprakelijkheid voor andere dan contractuele schade beperkt tot het bedrag van 1.500.000,00 EUR, zijnde het bedrag waarvoor WAASLAND SECURITY verzekerd is.
De Klant erkent dat hij WAASLAND SECURITY, evenals haar bestuurders en vaste vertegenwoordigers, niet buitencontractueel aansprakelijk kan stellen voor schade ten gevolge van gemengde fouten.
WAASLAND SECURITY is niet gehouden tot vergoeding van immateriële, indirect of gevolgschade, tenzij dwingende wettelijke bepalingen in een afwijkende regeling voorzien.
Artikel 12. Geschillen en bevoegdheid:
Deze algemene voorwaarden, de totstandkoming, de geldigheid en de uitvoering van de overeenkomsten tussen partijen wordt beheerst door het Belgische recht.
In geval van betwisting zullen alle geschillen die tussen de partijen mochten ontstaan, onderworpen worden aan het oordeel van de ter zake bevoegde rechtbank van het gerechtelijk arrondissement waar de maatschappelijke zetel van WAASLAND SECURITY gelegen is of van de rechtbank van het gerechtelijk arrondissement van de woonplaats van de verweerder, onverminderd het recht van de Klant-consument om zich op de bepalingen van art. 624 van het Gerechtelijk Wetboek te beroepen.
Artikel 13. Slot:
Door het sluiten van de overeenkomst, verklaart de Klant op de hoogte te zijn gesteld van alle verplichtingen en kennisgevingen vermeld in het Koninklijk Besluit van 25 april 2007 dat van toepassing is op de installatie, het onderhoud en het gebruik van alarmsystemen